Educatieve voorstellingen

Van Top Tot Teen

Interactieve, educatieve kindervoorstelling over het menselijk lichaam

Er is een redelijk scala aan theatervoorstellingen voor jonge kinderen. Echter, dansvoorstellingen zijn er voor deze groep maar weinig te vinden. Laat staan een educatieve en interactieve dansvoorstelling zoals wij die maken. In de voorstelling ‘Van Top Tot Teen’ neemt Professor Van Top de kinderen mee op reis door het menselijk lichaam: hoe zit je lichaam in elkaar, maar ook wat voor gevoelens kun je allemaal hebben.

‘Vanaf het moment dat je de zaal binnenloopt begint de beleving al. Niks wachten tot het doek open gaat, bij binnenkomst ben je meteen onderdeel van de klas van Professor Van Top’

Aan het begin van de voorstelling bevinden de dansers zich in een klaslokaal. Ze beginnen zich te vervelen wat te zien is in een choreografie die zich aan de tafels afspeelt. Vervolgens mogen de kinderen helpen. Samen gaan ze de professor roepen, dit doen ze niet alleen met hun stem, maar ze krijgen er ook bewegingen bij aangeleerd. De professor is vervolgens de rode draad in de voorstelling. Hij weet namelijk alles van het menselijk lichaam, maar ook naar wat er zich in je hoofd afspeelt.

De professor neemt de klas mee in verschillende lessen. De kinderen leren bijvoorbeeld dat hun lichaam ook een instrument is waar je van alles mee kunt doen. Zoals bijvoorbeeld verschillende geluiden maken. Doen jullie mee?

De dansers hebben duidelijk heel verschillende karakters, wat de voorstelling extra leuk maakt: overijverig, dromerig, chagrijnig, alles komt voorbij.

‘Wat een leuke voorstelling! Wat een afwisseling, mooie dans, humor en interactie!’

De professor vertelt ook over een aantal belangrijke organen zoals bijvoorbeeld het hart. Niet alleen is het hart een heel belangrijk orgaan om je in leven te houden, het is ook van groot belang bij je gevoelens. Voel jij met je hart? In de dans die volgt komen verschillende emoties voorbij, herken jij ze? Boos, blij, jaloers, trots en het voelen van liefde voor elkaar. Wat voel jij allemaal. Bij iedere emotie hoort een eigen dans die het gevoel verbeeldt. Een van de dansers geeft aan niks te voelen. Wat is er mis met hem? Is hij misschien een robot? Er volgt een robotdans.

En wat dacht je van de darmen? Ook een heel belangrijk orgaan. Darmen zijn net tunnels waar al het eten doorheen gaat. O jee, wat horen we daar? Soms zit er wat lucht in de darmen; wie liet daar een scheetje? Ik, was jij het, of jij, of jij?

Ook het belang van goed eten komt aan de orde. Eten is belangrijk, maar het is ook belangrijk wat je eet. Als je heel veel suikers eet is dat niet goed voor je. De dansers hebben iets teveel suiker gegeten met een snelle en chaotische dans tot gevolg. Ook vertelt de professor hij dat de hersenen eigenlijk je hele lichaam aansturen. Deze prikkels vanuit de hersenen worden uitgebeeld door dansers in ledpakken. Het wordt donker in de zaal en alleen de ledverlichting die als spieren over het pak lopen zijn zichtbaar. Deze spieren zorgen ervoor dat de dansers een ‘coole’ dans kunnen laten zien aan de kinderen.

Er zijn nog veel meer aspecten die aan de orde komen. Maar dat houden we nog even als verrassing!

Aan het einde van deze voorstelling die ongeveer drie kwartier duurt hebben de kinderen op een laagdrempelige manier kennis gemaakt met het theater en dans, hebben ze lekker bewogen en ongemerkt ook nog een heel veel geleerd over het functioneren van het menselijk lichaam en je gevoelens.

Het is mogelijk deze voorstelling uit te breiden met workshops of een educatief programma.

Stuur ons voor meer informatie en mogelijkheden een e-mail!