Stichting Evolutio

Stichting Evolutio zet zich in voor de ontwikkeling van danstalent in Oost Nederland. Wij bieden volwassenen en kinderen de mogelijkheid zich in hun eigen regio verder te ontwikkelen en bieden ze een podium om zich te presenteren. Initiatiefnemers van Evolutio zijn Tim Aafjes en Lidy Hungerink. Beide danser, docent en choreograaf.

Waarom Evolutio

Het idee voor Stichting Evolutio ontstond doordat wij constateerden dat er voor jong danstalent uit het Oosten van het land veel minder mogelijkheden zijn om door te ontwikkelen dan in het westen van het land. Het hoogst haalbare is veelal het selectie/wedstrijdteam van de lokale dansschool.

Dansers die zichzelf willen blijven ontwikkelen zijn al snel genoodzaakt ver te reizen en de achterhoek te verlaten.

Dat kan anders vinden wij. Ook hier moet de mogelijkheid zijn voor danstalent om samen te blijven ontwikkelen. Dat doe je door ze bij elkaar te brengen en samen te gaan trainen. Dit als aanvulling op de lessen bij de lokale dansscholen. Wij zoeken hierin dan ook graag de samenwerking met deze dansscholen om ervoor te zorgen dat zij hun toptalenten kunnen behouden, maar toch extra uitdaging kunnen bieden.

Wat wij doen

We werken projectmatig. Door middel van jaarlijkse audities selecteren we onze dansers voor onze volgende productie. Iedere getalenteerde danser kan zich hiervoor opgeven.

We dansen in diverse stijlen: o.a. ballet, modern, urban en hiphop.
Met de dansers die we selecteren via de auditie gaan we een jaar lang aan de slag.

“Ons doel is zoveel mogelijk jong talent in Oost Nederland te helpen zich te ontwikkelen en een podium te bieden om zich te presenteren”

Ons podium

Voor dansers is het belangrijk om podiumervaring op te doen.Het doel van Evolutio is om dat podium te bieden. Ten eerste werken we toe naar een volwaardige theaterproductie. Het doel is om jaarlijks een grote productie op de planken te brengen. Daarnaast willen we ook jaarlijks met een kleinere groep dansers een kindervoorstelling neerzetten. Om ook jonge kinderen in aanraking te brengen met dans en theater.

Maar we doen meer. Gedurende het jaar zijn we op meerdere plaatsen te zien. We dansen op festivals en andere evenementen. Niet alleen ter promotie van Evolutio en om de dansers podiumervaring op te laten doen, maar ook om zoveel mogelijk mensen in aanraking te te laten komen met, en enhoustiast te maken voor danskunst.

Educatie

We vinden het belangrijk om de jeugd in aanraking te laten komen met kunst en cultuur. Daarom organiseren wij ook ieder jaar een scholenvoorstelling. We gaan hierin een stap verder dan alleen de scholen uitnodigen.

We kunnen hier samen met de school een heel project van maken, inclusief workshops en een rondleiding door het theater. Op die manier hopen we de jeugd enthousiast te maken voor het theater en dans als kunstvorm.