Werkwijze

Werkwijze stichting Evolutio

Wat betekent het om danser te zijn bij Stichting Evolutio?

Stichting Evolutio zet zich in voor de ontwikkeling van danstalent in oost Nederland. Evolutio werkt hierbij projectmatig. Door middel van jaarlijkse audities kun je als danser geselecteerd worden voor één of meerdere producties.

Proces voor een dansproductie

• Je meld je aan voor de auditie van een dansproductie van Evolutio, meestal kun je kiezen voor de stijlen urban, ballet en/of modern.
  • Bij de auditie word je beoordeeld op o.a. techniek, opnamevermogen, muzikaliteit, en performance.
  • Na de auditie krijg je per e-mail bericht of je mee mag doen aan de productie waarvoor je je hebt ingeschreven. Als je niet wordt aangenomen kun je altijd om feedback vragen, zodat je weet waar je aan kunt werken voor een eventuele volgende auditie.
  • Als je bent aangenomen krijg je een datumprikker toegestuurd met mogelijke trainingsdagen. Hier kun je aangeven op welke dagen – meestal zondagen – jij kunt trainen. Op basis van de opgegeven trainingsdagen (en de frequentie die jij hebt aangegeven te willen trainen) word je ingedeeld.
  • In principe leer je per trainingsdag een volledige dans aan. De repetitie duurt meestal vier (kidscast) tot zes (jongeren en volwassenen) uur. Na afloop ontvang je een video van de dans, zodat je thuis zelf de dans goed bij kunt houden. Het is belangrijk dat je zelf de discipline hebt om de dansen waar jij in zit te blijven oefenen tot aan de voorstellingen.
  • Er zijn per productie vaak één of twee extra doorneemdagen waarop de choreografieën nog een keer kort worden doorgenomen. Let op: dit is echt om de details te finetunen.
  • De laatste weken voor de voorstelling(en) zijn intensief. Er zijn volledige doorlopen gepland van meestal 10.00 tot 17.00 uur waarbij de hele cast aanwezig is (de gehele voorstelling wordt achter elkaar gedanst). We oefenen dan o.a. met decor/licht/kostuums/op locatie e.d. Heel gezellige dagen waarop hard gewerkt wordt en je de voorstelling echt tot leven ziet komen. Op dit soort dagen moet je vaak wel wat meer wachten omdat je niet de hele dag aan een specifieke dans werkt. Gebruik je ‘pauzetijd’ goed om elkaar te helpen (dansen, kledingwissels e.d.) en elkaar beter te leren kennen.
  • Dan is het tijd voor de voorstellingen en te stralen op het podium!
  • De smaak te pakken? Schrijf je in voor de volgende audities :). En wie weet: als je een dansopleiding volgt of ambities hebt om het vak in te gaan mag je bij een volgende productie wellicht helpen als dansassistent of kun je zelfs als gastchoreograaf voor Evolutio aan de slag!